loading...
داشتن بدن سالم
مجتبی چابک بازدید : 314 پنجشنبه 1391/12/03 نظرات (0)

بیماری مالاریا؛ علائم و درمان

 

 


بیماری مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی بشر است که حدود 3 میلیارد نفر از جمعیت جهان را تهدید می‌کند. این بیماری در کشورهای غربی ریشه‌کن شده، ولی در بیش از 100 کشور گرمسیری جهان شیوع دارد که کشور ما نیز در زمره آن‌هاست. در قرن حاضر موضوع مهم در مورد این بیماری مقاوم شدن انگل بیماری به داروهای ضدانگل قدیمی و مقاوم شدن پشه آنوفل به حشره‌کش‌هاست.

 


پشه مالاریا

بیماری مالاریا با گزش پشه آنوفل شروع می‌شود. پشه آنوفل ماده شب‌ها خونخواری می‌کند و حین خونخواری از بزاق خود، انگل‌های مالاریا را به داخل خون انسان تزریق می‌نماید. این انگل‌ها وارد سلول‌های کبد می‌شوند و شروع به تکثیر سریع می‌کنند، به طوری که از هر یک انگل وارد شده حدود 10 هزار انگل تولید می‌شود. سپس این انگل‌ها سلول‌های کبدی را پاره می‌کنند و وارد خون می‌شوند تا به گلبول‌های سرخ حمله‌ور شده و وارد آن‌ها شوند و در آنجا تکثیر کنند.

 

انگل مالاریا پس از ورود به گلبول قرمز از هموگلوبین استفاده و تولید مثل می‌کند و پس از 2 تا 3 روز تمام هموگلوبین مصرف شده و گلبول قرمز پر از انگل می‌شود. سپس انگل‌ها گلبول‌های قرمز را پاره می‌کنند و به گلبول‌های دیگر وارد می‌شوند. به این ترتیب تعداد انگل‌ها در خون بیشتر و بیشتر می‌شود...

مجتبی چابک بازدید : 334 پنجشنبه 1391/12/03 نظرات (0)

حنجره در در پشت گلو بين نای و حلق قرار دارد. تارهای صوتی در حنجره هستند. التهاب حنجره به معنای ايجاد التهاب در حنجره است. بیشتر موارد التهاب حنجره معمولا ناشي یک عفونت ویروسی است. عوامل دیگر غیرعادی و كمتر رايج هستند.

 

نشانه های التهاب ویروسی حنجره چه هستند؟

شما ممکن است در برآمدگی جلوي گلو (خرخره) احساس درد کنید و صدای شما کمی بعد از آن، گرفته شود. گاهی اوقات شما قادر به صحبت کردن نبوده و فقط می توانید پچ پچ کنید. بعضی از افراد از این بابت مضطرب مي شوند. اما التهاب حنجره زودگذر است، پس از عفونت، تارهای صوتی ملتهب می شوند. شما ممکن است بنابراین کمی تب داشته باشید و سرفه کنید، گاهی اوقات التهاب حنجره بخشی از يك آلودگی شایع و وسيعتر است. برای مثال شما ممکن است عفونت گلو (فارنژيت)داشته باشید، ورم لوزه، سرماخوردگی یا بیماری آنفلوآنزا نيز مي توانند منجر به التهاب حنجره شوند. در این حالتها شما ممکن است نشانه هایی همانند گلودرد، سر درد، احساس خستگی، ورم غده های گردن، آبریزش بینی، درد در بلع، ضعف و درد عمومی بدن داشته باشيد...

مجتبی چابک بازدید : 226 پنجشنبه 1391/12/03 نظرات (0)

کزاز چیست؟

باکتری کزاز

کزاز نوعی بیماری عفونی است که از طریق ورود نوعی باکتری به بدن ایجاد می‌شود. این باکتری در خاک، کودهای حیوانی و فلزات پوسیده بیشتر دیده می‌شود و با ورود آن به بدن، باکتری مزبور رشد و تولید سم خواهد کرد.

علت این بیماری خود باکتری نیست، بلکه سمی است که به محض ورود به بدن ترشح می‌کند.

با آزاد شدن تدریجی سم در بدن انسان، گرفتگی عضلانی دردناک و شدید که علامت عمده بیماری کزاز است، بروز می‌کند. گرفتگی عضلانی با پیشرفت سم در بدن به تدریج گسترش می یابد و با درگیر کردن عضلات تنفسی و انسداد راه تنفس، منجر به مرگ بیمار خواهد شد.

 

علایم و نشانه ها

- گرفتگی فک ، گردن و دیگر عضلات

- تحریک پذیری

- تب

وقتی که سم به اعصاب می رسد، عضلات صورت و فک دچار گرفتگی های شدید می شوند. به همین علت یکی از مشکلات شایع، قفل شدن فک است. همچنین گرفتگی عضلات گردن، بلع مشکل و تحریک پذیری نیز رخ می دهد. به علاوه عضلات قفسه سینه ، شکم و پشت نیز ممکن است دچار گرفتگی شوند. گرفتگی شدید عضلات تنفسی منجر به تنفس مشکل برای بیمار می گردد.

مجتبی چابک بازدید : 246 پنجشنبه 1391/12/03 نظرات (0)


سلامت نیوز: معمولا آقایان بیشتر از خانم ها با مشکلات و بیماری های مربوط به پا مانند عرق کردن، بد بو شدن یا ابتلا به قارچ های پوستی در ناحیه بین انگشتان پا مواجه هستند زیرا مدت زمان بیشتری را خارج از منزل می گذرانند و پای آنها در طول روز، بیشتر در کفش باقی می ماند

۱. دمپایی روفرشی های جلوبسته و با جنس پارچه ای یا حوله ای، باعث می شوند امکان به جریان افتادن هوا در ناحیه پا نباشد، بنابراین پوشیدن آنها در طول روز و به مدت طولانی توصیه نمی شود. به طور کلی بهتر است جنس دمپایی های روفرشی به گونه ای باشد که بتوان به راحتی آنها را شست و مدام نگران آلوده شدنشان نبود...

مجتبی چابک بازدید : 246 پنجشنبه 1391/12/03 نظرات (0)

 

سیر بیماری فلج اطفال چیست

ویروس این بیماری از راه دستگاه گوارش وارد بدن بیمار میشود و سپس بعد از اینکه خود را در گلوی بیمار تکثیر کرد به جریان خون وی وارد شده و پس از وارد شدن به نخاع تعدادی از سلول های آن را از بین برده و در نتیجه انتقال پیام های عصبی مغز به اندام مختل میشود.

بیماری در 95 درصد موارد خود را فقط بصورت تب نشان داده و خودبخود و بدون برجای گذاشتن هیچ عارضه ای خوب میشود. در یک درصد مبتلایان به این ویروس، بیماری ابتدا بصورت تب است. تب بیمار بعد از چند روز خوب میشود و سپس بیمار برای چند روز دیگر دچار درد و اسپاسم شدید عضلات بدن میشود. بعد از گذشت چند روز دیگر عضلات اندام ها (بیشتر اندام تحتانی) دچار فلج شل میشوند.
بعضی از این عضلات فلج شده میتوانند بعد از چند ماه بهبودی نسبی پیدا کرده و قدرت خود را تا حدی بدست آورند ولی بعضی دیگر برای همیشه ضعیف یا فلج باقی میمانند. سیر بهبودی بعد از دو سال متوقف شده و بیماری وضعیت ثابتی به خود میگیرد.

مجتبی چابک بازدید : 282 پنجشنبه 1391/12/03 نظرات (0)

سیاه سرفه در کودکان

سیاه سرفه یكی از خطرناك ترین بیماری های كودكان بخصوص در سنین زیر یك سال است. این بیماری توسط یك باكتری به نام بوردتلاپرتوسیس ایجاد می شود. این باكتری سبب انسداد مجاری هوایی توسط ترشحات مخاطی ( موكوس ) می گردد.

شروع این بیماری به صورت یك سرماخوردگی معمولی همراه با سیاه سرفه است. به تدریج سرفه ها شدیدتر شده و به صورت حمله ای بروز می كنند و سبب دشواری تنفس می گردند. به دنبال یك حمله شدید سرفه ( كه می تواند حتی تا یك دقیقه نیز طول بكشد ) ، كودك یك دم صدا دار را انجام می دهد كه اصطلاحاًWhoop نامیده می شود و بر اثر ورود هوا به داخل حنجره ی متورم ایجاد می شود. در بچه های كوچكتر كه قادر به تنظیم تنفس خود نیستند، این مشكل می تواند كـُشنده باشد. گاهی اوقات به دنبال یك حمله سرفه، استفراغ  رخ می دهد. فاز سرفه در این بیماری می تواند تا ده دقیقه نیز به طول بیانجامد. همچنین احتمال ابتلا به سایر عفونت های تنفسی مثل پنومونی ( ذات الریه ) یا برونشیت به دنبال این بیماری وجود دارد.

سل

مجتبی چابک بازدید : 248 پنجشنبه 1391/12/03 نظرات (0)

سل چیست؟

 

سل عفونت مزمنی است که به وسیله باکتری " میکوباکتریوم توبرکلوزیس" و گاهی به وسیله سایر مایکوباکتریوم ها ایجاد می شود. این بیماری اغلب ریه را درگیر می کند، اما تقریبا هیچ کدام از دستگاه های بدن از شر بیماری "سل" در امان نیستند و سایر اعضای بدن هم ممکن است با این بیماری درگیر شوند.

بیماری سل به وسیله قطره های ریز موجود در هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و اغلب افرادی را که در ارتباط نزدیک با فرد بیمار باشند، درگیر می کند. بنابراین همه اعضای خانواده فرد بیمار، در معرض ابتلا به این بیماری هستند. مگر این که او به بیمارستان منتقل شود و با آن ها زندگی نکند و یا تحت درمان صحیح قرار بگیرد.

مجتبی چابک بازدید : 211 پنجشنبه 1391/12/03 نظرات (0)

مقدمه

سرخک یک بیماری عفونی و مسری در اثر یک ویروس RNA از خانواده پارامیکسوویریده ایجاد می‌شود. توسط ترشحات تنفسی گسترش پیدا می‌کند. که بیشتر در اطفال خردسال دیده می‌شود، شاید بیشتر کودکان قبل از ورود به کودکستان به این ناخوشی مبتلا شده باشند ولی این احتمال وجود دارد که عده‌ای در دوران کودکستان یا دبستان بدان مبتلا می‌آیند سرخک در کودکان خردسال (از شش ماهگی تا دو سالگی) سبک‌تر می‌باشد ولی بعد از آن بصورت شدیدتری بروز می‌کند.

مجتبی چابک بازدید : 231 پنجشنبه 1391/12/03 نظرات (0)

حصبه و علل ایجاد آن

 

 

بیمار)

مادر 32 ساله‌ای هستم که دختر 13 ساله‌ای دارم. دخترم از دو هفته قبل دچار تب شده است. تب وی در این مدت بالا بود. پس از مراجعه به پزشک، ایشان آنتی‌بیوتیک (آمپول‌پنی‌سیلین) را تجویز کرد، ولی تا به حال خوب نشده است. لطفاً مرا راهنمایی کنید؟

پاسخگوی سئوالات زیر آقای دکتر حمید عمادی کوچک،متخصص بیماری‌های عفونی می باشد.

مجتبی چابک بازدید : 279 پنجشنبه 1391/12/03 نظرات (0)

بیماری‌ تب‌ مالت‌

 

 

بیماری‌ تب‌ مالت‌

 

بیماری‌ تب‌ مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌،یکی‌ از بیماریهای‌ عفونی‌ قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ می‌باشد و با نام‌های‌دیگری‌ نظیر: تب‌ مواج‌، تب‌ دیوانه‌ وتب‌ مدیترانه‌ای‌ نیز نامیده‌ می‌شود. این‌ بیماری‌ در تمام‌ فصول‌ سال‌وجود دارد، اما در بهار و پاییز یعنی‌زمان‌ زایش‌ و شیردهی‌ دام‌ها بیشتردیده‌ می‌شود.

تعداد صفحات : 8

درباره ما
Profile Pic
.هدفمان از ایجاد این سایت بالا بردن اطلاعات هموطنان عزیز در مورد داشتن بدن سالم است. (کپی برداری از نوشته های این سایت با ذکر منبع امکان پذیر می باشد.)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 75
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 75
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 829
  • بازدید ماه : 193
  • بازدید سال : 13,139
  • بازدید کلی : 77,421
  • کدهای اختصاصی
    می توانید از خوراک این سایت در تلبار خود استفاده نمایید.
    سخن روز

    هیچ کاری خوب انجام نمی گیرد مگر اینکه انسان خودش انجام بدهد.