loading...
داشتن بدن سالم
مجتبی چابک بازدید : 399 جمعه 1391/12/04 نظرات (0)

  زیتون رنگ‌شده نخورید!

زیتون تیره به دليل خاستگاهش ظاهر و شاید کمی طعم متفاوتي با زیتون سبز داشته باشد اما از لحاظ ارزش غذایی، غیر از مقداری کاروتنوئید که نسبت به زیتون سبز بیشتر دارد، تفاوت قابل ذکری ندارد

نکته قابل ذکر در مقایسه زیتون سیاه و سبز این است که زیتون‌های سیاه کمی روغنی‌تر هستند و از آنجا که بخش عمده‌ای از ارزش غذایی زیتون مربوط به روغن آن است، می‌‌توان گفت زیتون‌های تیره از این نظر غنی‌تر هستند. به طور كلی، روغن زیتون یکی از روغن‌های بسیار مطلوب است و عنصر تعیین‌‌كننده‌ای در درجه‌بندی زیتون‌ها به شمار می‌آید. اما همین زیتون‌های سیاه هم 2 نوع دارند: یک نوعشان به صورت ژنتیک سیاه هستند و در روند رسیدن از سبز به سیاه تبدیل می‌شوند. نوع دیگر زیتون‌هایی هستند که در صنعت، با ترکیبات شیمیایی آهن‌دار سیاه می‌شوند که مصرف این نوع زیتون سیاه توصیه نمی‌شود.  در واقع زیتون سیاه طبیعی به‌دليل روغن بیشتری که دارد، طعم مطلوب‌تری هم نسبت به زیتون سبز دارد اما اگر زیتونی باشد که به صورت صنعتی سیاه شده باشد، مصرفش چندان توصیه نمی‌شود. البته سیاه کردن زیتون به صورت صنعتی به معنی غیرمجاز بودنش نیست.

مجتبی چابک بازدید : 371 جمعه 1391/12/04 نظرات (0)

احتمالا در مورد تغييرات ضربان قلب يا HRV چيزي نشنيده‌ايد اما مي‌دانيد حالا پزشكان از اين اندكس به عنوان يكي از مهم‌ترين معيارهاي سلامت صحبت مي‌كنند؟ پزشكان مي‌گويند HRV مهم‌ترين معيار سلامت انسان‌هاست كه چيزي از آن نمي‌دانند. ميزان تغييرات ضربان قلب، به عنوان معياري براي احتمال ابتلا به بيماري‌ها و مشكلاتي مثل مشكلات قلبي، افسردگي، اضطراب، ديابت و مشكلات خواب به كار گرفته مي‌شود. مشخص شده كه برخي بيماري‌ها با كاهش دامنه تغيير در ضربان قلب ارتباط دارند و برعكس، كاهش اين دامنه مي‌تواند به معناي احتمال بيشتر ابتلا به برخي بيماري‌ها باشد.

به این می‌گویند قلب‌ سالم!

مجتبی چابک بازدید : 256 جمعه 1391/12/04 نظرات (0)

  محققان می‌گویند مصرف سیب‌زمینی سرخ کرده در طول بارداری، نوزاد را به خطر می‌اندازد. بررسی‌های آنها ثابت کرده که مصرف سیب‌زمینی سرخ کرده در دوران بارداری برای رشد جنین بسیار مضر است و منجر به کاهش وزن او در زمان تولد می‌شود. به گفته آنها آکریل آمید یک ماده شیميایی موجود در نشاسته‌های فرآوری شده مثل سیب‌زمینی سرخ شده، نان و چیپس است و خانم‌هایی که میزان بالایی آکریل آمید مصرف می‌کنند، نوزادان کم‌وزنی به‌دنیا می‌آورند. به گزارش ایسنا، در این مطالعه مشخص شد مادرانی که در دوران بارداری از این ماده استفاده کرده بودند، نوزادانشان ۱۳۲ گرم سبک‌تر و سرشان 33/0 سانتی‌متر کوچک‌تر از دیگر نوزادان بوده است. محققان معتقدند کاهش وزن هنگام تولد عامل خطری برای ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها در سال‌های اولیه کودکی است...

مجتبی چابک بازدید : 257 جمعه 1391/12/04 نظرات (0)

 از طرفي وجود استرس در اين بيماران هم مي‌تواند تا حدودي باعث مختل‌شدن روابط بين زوج‌ها ‌شود. معمولا اين بيماران اعتمادبه‌نفس خود را از دست مي‌دهند و نگرش منفي‌اي نسبت به بدنشان پيدا مي‌کنند.


33 درصد بيماران مبتلا به نارسايي مزمن كليه، رابطه زناشويي ندارند و 44 درصد آنها فقط هفته‌اي يکبار اقدام به برقراري روابط مي‌كنند. حدود 80-40 درصد بيماراني هم که دياليز مي‌شوند، دچار ناتواني جنسي هستند. مهم‌ترين عامل ناتواني جنسي در مردان مبتلا به نارسايي مزمن کليه، اختلال در عروق لگني است. اصولا نعوظ، فرايندي عروقي است و اگر خون کافي به آلت تناسلي نرسد، اين اتفاق نمي‌افتد. علاوه بر اين، تنها ورود خون کافي به آلت‌تناسلي باعث نعوظ در مردان نمي‌شود، بلکه اين خون بايد در آلت تناسلي باقي بماند و از‌ آن خارج نشود. اگر خوني که به آلت تناسلي وارد مي‌شود...

مجتبی چابک بازدید : 301 جمعه 1391/12/04 نظرات (0)

گوجه، هويج، ليمو، ميوه‌هاي سرخ‌رنگ و... تاثير‌ فوق‌العاده‌اي در جوان?كردن و زيباسازي پوست ما دارند. در مصر باستان به خواص درماني اين گروه از مواد غذايي پي برده بودند و از آنها به عنوان «غذاهاي جاودانه» نام مي‌بردند.

امروزه نيز متخصصان معتقدند اگر بدانيد از چه ميوه‌اي در چه فصلي و در چه شرايطي استفاده كنيد و چگونه خواص ارزشمند آنها را استخراج كنيد، هميشه پوستي جوان و زيبا خواهيد داشت. ميوه‌ها براي پوستمان مفيدند چون حاوي تركيب‌هاي فعالي هستند كه هريك براي نوعي بيماري پوستي مناسب است. البته همه ميوه‌ها، تركيب‌هاي مشابه‌اي مثل قندها دارند كه تحريك‌كننده ساخت سلول‌هاي جديد پوستي است اما وراي اين تركيب‌ها ميوه‌ها مي‌توانند ديگر نيازهاي پوستي را برطرف كنند. برخي از تركيب‌هاي موثر آنها شامل موارد زير است:

مجتبی چابک بازدید : 245 جمعه 1391/12/04 نظرات (0)

موجود زنده ، مانند بدن انسان به خودي خود نيروي مقاومت و غلبه يافتن بر ميكروبها را دارد . اين حالت را « مصونيت » مي نامند. اما در برخي از موارد بايد بدن را از خارج كمك كرد ، تا چنين مصونيتي را پيداكند . در بسياري از بيماري هايي كه از ويروس پديد مي آيند ، اگر انسان يكبار آن بيماري را بگيرد و خوب بشود ديگر در برابر آن مصونيت پيدا مي كند . مثلاً آبله ، سرخك و آبله مرغان از بيماري هايي هستند كه اگر يك بار انسان آنها را بگيرد ، براي هميشه از آنها مصونيت پيدا مي كند . يعني ديگر آنها را هرگز نخواهد گرفت .
اما بيماري هاي ديگري مانند آنفولانزا ممكن است چند بار به سراغ به سراغ انسان بيايند .پس براي رهايي از چنگ انها مي آيند و به طور مصنوعي در انسان مصونيت ايجاد مي كنند ...

مجتبی چابک بازدید : 352 پنجشنبه 1391/12/03 نظرات (0)
کرتینیسم
بیماری کرتینیسم (Cretinism) نوعی بیماری است که به علت وجود هیپوتیروئیدی از زمان تولد روی می‌دهد.
وجود هیپوتیروئیدی از زمان تولد اغلب ناشی از کمبود ید در دوران جنینی است که موجب عقب افتادگی ذهنی و جسمی نوزاد می‌گردد.
این عقب ماندگی به علت اختلال درترشح تیروکسین ازتیروئید بوجودمی آید.هورمون تیروکسین علاوه برکمکی که به رشد طولی استخوانها می کند دررشد سلولهای مغزنیزدخالت دارد.

اصولاً دونوع کرتینیسم وجود دارد:

1.       کرتینیسم غیربومی nonendemic "مادرزادی
2.       کرتینیسم بومی endemic 
یک سوم کل افراد مبتلا به کرتینیسم ازنوع غیربومی هستند دراین افراد غده تیروئید ازهنگامی که بدنیا می آینددچاراختلال است به عبارتی تیروئید قادربه ترشح تیروکسین نیست.نوع دوم که بومی است تعدادبیشتری ازافرادمبتلاراشامل می شود . کودک بدون هیچ مشکلی درتیروئید وترشح تیروکسین دچاراختلال می شود.
مجتبی چابک بازدید : 233 پنجشنبه 1391/12/03 نظرات (0)

ویتامین ث یا اسید اسکوربیک که در مرکبات ترش، سبزى هاى برگى نظیر شاهى و جعفرى و در گوجه فرنگى و فلفل سبز به میزان فراوان یافت مى شود.
- گوشت قرمز و گوشت حیوانات دریایى
- حبوبات، غلات، خشکبار، سبزیجات، ماست و تخم مرغ
بسیارى از ترکیبات نیز به عنوان عامل بازدارنده جذب آهن شناخته شده اند که در این میان مى توان به پروتئین سویا، نان سبوس دار و چاى و قهوه اشاره کرد که خوشبختانه این اثر بازدارنده به وسیله مصرف میوه هاى حاوى ویتامین ث خنثى مى شود.به منظور افزایش جذب آهن مى توان توصیه هاى تغذیه اى و موثرى را در پیش گرفت که تا حدود زیادى کیفیت رژیم غذایى را بهبود مى بخشند:
- از نوشیدن چاى و قهوه حداقل 1 تا 2 ساعت پس از غذا خوددارى کنید.
- همراه غذا به ویژه غذاهاى حاوى آهن با جذب پایین از غذاهاى حاوى ویتامین ث نظیر آب لیمو، میوه و سالاد و سبزى تازه استفاده کنید.
- از خرید نان هاى پرسبوس پرهیز کنید. نان هاى سبوس دار اگر چه به علت دارا بودن فیبر در پیشگیرى از سرطان روده بزرگ، کاهش جذب قند و چربى و جلوگیرى از یبوست نقش دارند، ولى مانع جذب آهن مى شوند و نباید در مصرف آنها زیاده روى شود...

مجتبی چابک بازدید : 337 پنجشنبه 1391/12/03 نظرات (0)

خواص کلسیم, مکمل کلسیم

قرص کلسیم

 

کلسیم را عموماً می شناسید و می دانید که در استخوان ها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می شود و اطلاع دارید که کلسیم به میزان فراوان در شیر وجود دارد . پس چرا زنان میانسال و مسن ما با وجود اطلاع از این مسأله مبتلا به پوکی استخوان می شوند؟ این حقیقت نشان می دهد که باید بیشتر در مورد کلسیم بدانیم و منابع دیگر آن را بهتر بشناسیم.

 

کلسیم، فراوان ترین مینرال موجود در بدن است. بدن ما تقریباً 1 کیلو گرم کلسیم دارد. البته در افراد مختلف با استخوان بندی متفاوت، مسلما این میزان فرق می کند. بیشتر کلسیم در استخوانها و دندانها نشسته است و تنها 1% آن در بقیه بدن وجود دارد که همین 1 درصد اعمال زیادی انجام می دهد، مثلاً انقباض همه ماهیچه های ما بسته به وجود کلسیم است...

مجتبی چابک بازدید : 356 پنجشنبه 1391/12/03 نظرات (0)

دیدکلی

پروتئینها ، زنجیره‌های خطی یا پلیمرهایی هستند که از ترکیب اسیدهای آمینه حاصل می‌شوند. اسید آمینه‌ها ، حروف الفبایی پروتئینها را تشکیل می‌دهند و چون امکانات بالقوه نامحدودی در طرز توالی و طول زنجیره اسید آمینه‌ها در تولید پروتئینها وجود دارد، از اینرو انواع بی‌شماری از پروتئینها نیز می‌توانند وجود داشته باشند.

اختلاف هر اسید با سایر اسیدهای آمینه ، در زنجیره جانبی هر یک از اسیدهای آمینه است. اسیدهای آمینه در آغاز تشکیل زمین ، به همراه سایر مواد آلی پیدا شدند. اسیدهای آمینه‌ای که در حضور پرتوهای فرابنفش بوجود آمدند، گوناگونی بسیار داشته‌اند. اما به دلایلی ناشناخته تنها بیست اسید آمینه ، آن هم از نوع L ، در یاخته زنده کاربرد پیدا کرد.

تعداد صفحات : 8

درباره ما
Profile Pic
.هدفمان از ایجاد این سایت بالا بردن اطلاعات هموطنان عزیز در مورد داشتن بدن سالم است. (کپی برداری از نوشته های این سایت با ذکر منبع امکان پذیر می باشد.)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 75
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 75
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 789
  • بازدید ماه : 153
  • بازدید سال : 13,099
  • بازدید کلی : 77,381
  • کدهای اختصاصی
    می توانید از خوراک این سایت در تلبار خود استفاده نمایید.
    سخن روز

    هیچ کاری خوب انجام نمی گیرد مگر اینکه انسان خودش انجام بدهد.